Dood in de namiddag

Dood in de namiddag | alexandrina.

 

westbank15mei2014

 

De familie van de 17-jarige Nadeem Nawara, die op 15 mei
werd 
doodgeschoten door de Israëlische bezetters.

 

Toen Ernest Hemingway Dood in de namiddag (Death in the Afternoon) schreef – een studie over het stierengevecht – was er net besloten dat de paarden gewatteerde dekens moesten krijgen om hun buik te beschermen tegen de horens van de stieren. Voor Hemingway was dat een concessie aan “vreemdelingen en toeristen” en hij vreesde dat dat een eerste stap was naar het verbieden van de corrida. In het jaar dat het boek verscheen, 1932, had Spanje even een linkse regering, wellicht de reden van de aanpassing. Maar dat zelfde jaar was er al een rechtse coup. Die mislukte weliswaar, maar in de jaren die volgden kwam extreem-rechts steeds meer aan de macht, wat uiteindelijk heeft geleid tot de Spaanse Burgeroorlog.

 

Voor Hemingway, die al zo’n 1500 stieren het onderspit had zien delven, waren de opengereten buik van het paard waar de darmen uitpuilden een integraal onderdeel van de beleving van de dood. Het ging om een “spiritueel genot” en een “esthetisch plezier”. De simpele fundamenten van het leven en de kunst, leven en dood, kwamen hier samen. Hij zag het stierengevecht dan ook als een kunstvorm.

 

De kracht van deze kunst, sport, dierenmishandeling of pervers tijdverdrijf, hoe je het ook wilt noemen, bleek hardnekkiger dan zelfs Hemingway vermoedde. Vorig jaar nog besloot de Spaanse regering de corrida als cultureel erfgoed te bestempelen, waarmee men ook nog aanspraak zou kunnen maken op Europese subsidie. Dat ondanks felle protesten in met name Catalonië.

 

En daar ligt de link met Israël, dat met Amerikaanse subsidie door blijft gaan met het vermoorden van Palestijnse kinderen, alsof dat tot het zionistisch cultureel erfgoed behoort.

 

Vorige week zagen we de dood in de namiddag van twee jonge Palestijnen. Nadeem Siam Nawara (17) en Mohammed Mahmoud Odeh Abu (16) werden beiden van grote afstand in de borst geschoten toen ze bij de Ofer-gevangenis demonstreerden in solidariteit met Palestijnse gevangenen in hongerstaking.

 

Een derde jongen, Mohammed Abdullah Hussein al-Azzeh (15), werd in zijn rug geschoten. De kogel doorboorde zijn linker long, maar hij overleefde het.

 

De Palestijnse tak van Defence for Children International kreeg beelden in bezit van bewakingscamera’s, waarop goed te zien is hoe een jongen die gewoon op straat loopt, zonder dat er sprake is van geweld, opeens in elkaar zakt. Er is geen Israëlische soldaat te bekennen. Wat voor de Palestijnen elke keer weer een menselijk drama is, is voor het Israëlische leger een sport, of misschien slechts een schietoefening, zeker geen kunst.

 

Dit jaar zijn er op deze manier vier kinderen vermoord, sinds 2000 zijn dat er al 1400. En het blijft zeker niet beperkt tot demonstraties op de Westelijke Jordaanoever, ook in de bufferzone van de Gazastrook worden kinderen doodgeschoten die op zoek zijn naar een verloren schaap of naar metaalafval waarmee ze nog een paar cent kunnen verdienen.

 

Maar Hemingway zou hier, ondanks zijn passie voor confrontaties die de mens meedogenloos confronteren met zijn sterfelijkheid, geen goed woord voor over hebben. Voor hem was de essentie van de corrida dat de matador zijn leven moest riskeren. Hij koesterde een diepe verachting voor stierenvechters die sjoemelden en op zeker speelden. Hij zou ongetwijfeld graag hebben gezien dat een Israëlische sluipschutter die een kind onder vuur neemt door een stier op de horens wordt genomen.

 

Israël, dat zich onder andere via sport, het songfestival, het Associatieakkoord met de Europese Unie en uitwisselingen met Europese landen probeert een plekje te bemachtigen in een wereld waartoe het land niet behoort, glijdt steeds verder weg in een moeras van onmenselijkheid. Zelfs na de moord op de twee – bijna drie – kinderen was de officiële verklaring van het leger dat er alleen rubberkogels (feitelijk stalen kogels omkleed met rubber) waren gebruikt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s